Zon, zee en visjes!

2 oktober 2013 - Ko Tao, Thailand

Via Suratthani ben ik op Ko Tao beland. Hét duikerseiland van Thailand. De stranden zijn rustig, de zee des te drukker. 5 tot 10 boten op een duikstek is vrij normaal.  Ik heb een paar dagen gedoken, het haalt het uiteraard niet bij Maleisië, maar dit is ook prachtig. Koralen, en heel veel visjes en naaktslakken. Verder hier en daar een murene, wat kleine barracuda's,  een blauwgestippelde rog, en groupers van bijna een meter lengte.. bizar..

Het enige dat een beetje jammer is is dat ik meestal met een halve tank lucht boven kom omdat anderen hun tank al leeggeslurpt hebben. dat is niks nieuws, maar toch wel irritant om te weten dat je best 15-30 minuten langer visje had kunnen spelen als die andere gasten niet mee waren.. Na ja, ik had al op mijn verlanglijstje staan om me te verdiepen in freediving/vrijduiken en dat heb ik hier maar uitgeprobeerd door de 1e cursus te doen.

Freediving is een soort extreem snorkelen waarbij je minstens zo diep duikt als persluchtduikers, maar zonder perslucht, puur op je eigen longen (dus 1 grote hap lucht). De records (dieper dan 200meter of langer dan 17 minuten de adem inhouden) zijn wel heel indrukwekkend Ik was vroeger best een schijterd en hopeloos geval met onder water zwemmen maar aangezien ik hier weer ' visje' werd genoemd durfde ik het wel aan. Ondanks dat ik het nog best een beetje eng vond kan ik het best wel.

Duiken tot 10 meter was een eitje, en ik kon zelfs met de heren meekomen op duur van adem inhouden. Het gaafste waren toch de zeemeermin-momenten toen ik met de extreem lange vinnen in een vloeiende dolfijnenbeweging heen en weer naar de 15 meter meter diepte zwom! Of tussen de vissen onder een rotsformatie door die te klein is voor persluchtduikers. Nu nog een mono-vin en mn haren los zodat ik me een keer echt Ariël kan voelen! Het enige nadeel van freediving is dat het wel een echte uitputtingsslag is. Na 2 dagen cursus had ik vandaag wel nodig om weer bij te komen.

Ik vermaak me hier dus prima. Op de niet-duikdagen hang ik wat op het strand, neem een massage of blijf een paar uur dobberen in de zee. Het is zooo fijn dat het oppervlaktewater zo lekker warm is..

Zondag ga ik toch echt dit watersport-paradijsje verlaten en naar Bangkok. Wat daarna komt weet ik nu nog niet.

1. Anneke:
    2 oktober 2013
    Hey Anne
    Knap van je dat duiken zonder tank, dat je zo'n longinhoud hebt komt misschien omdat je veel hebt gezwommen? Of heb je dat van je mem? (hihi)
    Leuk dat we even geskypt hebben! Ann, nog veel plezier, pas goed op jezelf en tot het volgende blog! leafs mouike Anneke