Chiang Mai, terug in de tijd..

17 oktober 2013 - Chiang Mai, Thailand

Ondanks dat Chiang Mai een stad is, heb ik me er kostelijk vermaakt. Het is er lekker relaxed, geen hoogbouw, je kunt er alleen in het donker rondwandelen en er is van alles te doen. Het voelt een beetje dorps, en heeft niet de gejaagdheid en de oplichters van Bangkok.

Ik heb een dag een kookcursus gedaan. Dat was echt leuk; goed georganiseerd, heerlijk eten. Of ik het thuis zo kan reproduceren weet ik niet, maar is wel het proberen waard. Alles moest na het koken op, dus ik heb tot het avondeten de volgende dag niets meer gegeten, zo vol zat ik. De groep was een gemixed gezelschap (homo, hetero, single, stel, oud, jong) waaronder een 81-jarige Australische dame. Zij wist te vertellen dat Chiang Mai nu ongeveer zo is als Bangkok 35 jaar geleden.. tof, dan had ik Bangkok toen misschien wel gaaf gevonden..

' s avonds liepen we (3 vrouwen) naar de nachtmarkt, en kwam we dwars door een soort red light district. Oude kale lelijke/zielige dikbuikige kerels met 1 of 2 dunne opgemaakte Thaise vrouwtjes op hun schoot of aan de hand.. Ieeuww.. Iets verderop stonden een paar ladyboys zichzelf te showen. Dat was de aanleiding om de volgende avond naar de ladyboy-show te gaan. We hebben nog een paar meiden en 2 jongens uit het hotel meevraagd en hebben ons verbaasd over de herrie en de freakshow, hilarische avond dus!

Met Duitse kamergenote Sara ben ik een dag naar het Elephant Nature Park geweest. Daar vangen ze olifanten met zielige verhalen op. (De een is op een mijn gestapt, de ander haar gebroken heup is nooit goed geheeld, de derde is blind gemaakt door eigenaren, de vierde is hoogbejaard, de vijfde is ... ) We hebben ze kunnen voeren, foto's mee gemaakt, en in de rivier gespeeld voor een bad. Er op zitten mocht niet, maar dat wisten we. In veel parken worden olifanten mishandeld, en wij wilden liever minder doen met die dieren dan meewerken aan die mishandelingen. Dit was een hele relaxte dag; plenty tijd voor alles, en ook hier heerlijk gegeten.

Sara en ik hebben later nog genoten van een lichte voedselvergifting, denken we. We hadden 2 dagen samen geluncht bij een restaurantje, en beide keren waren we daarna allebei volledig uitgeput en zielig/ziekig. Bij mij was het beide keren de volgende dag over, maar zij had al eet-maagproblemen dus zij had er langer en meer last van.

Inmiddels was ik al een weekje weg van de zee en de visjes, en ik begon me terwijl ik wachtte tot het ziekig zijn over was weer af te vragen waarom ik al een week in steden verbleef. De tocht door Laos ging me ook steeds meer tegen staan. Nog weken geen zee en visjes, en de backpackersroute door Laos volgen. Ineens had ik daar geen zin meer in. Bovendien wil ik wat langer in Chiang Mai blijven om nog een massagecursus te doen, en op tijd in Singapore zijn om het Diwali-festival mee te maken en nog langs Siti, die we in Maleisie ontmoet hebben, en nog zo wat dingen. En aangezien ik hier kan doen waar ik zin in heb heb ik mn plan maar weer veranderd. Lang verhaal kort; ik blijf langer in Chiang Mai, en ga dan naar de Andaman Zee voor zee, strand, visjes en zon! Plan is om te gaan eilandhoppen richting Maleisie om dan Siti op te zoeken. Toen de ziekigheid opklaarde leek me dit nog steeds een goed plan, dus eea geregeld..

Het geluk was aan mijn kant; ik heb 2 dagen een cursus Thaise Massage gedaan bij Miss Wanna. Zij geeft alleen les aan max 1-2 mensen, ipv de groepen (10-25 mensen) die de grote scholen hebben. Die ultrakleine groep was fantastisch; de handgrepen zijn best wel eens wazig, en zo kon ze direct feedback geven ipv dat we aanmodderden. Haar Engels was net genoeg, aan theorie deed ze toch niet. Zij demonstreerde, waarna wij het op elkaar konden oefenen. Had ik even mazzel met mijn buddy Diana.. Diana is een Amerikaanse masseuse. (En nee, geen eufemisme, zo jong en mooi was ze niet..) Ik had wel een beetje medelijden met haar omdat ze mijn proefkonijn moest zijn..Het is wel heel vreemd en eng om bovenop een totaal onbekend persoon te klimmen, of je voeten in haar rug te zetten maar het was wel echt leuk om te doen! En Thaise massage is met kleding aan, dus dat maakte het ietss minder vreemd..

Al met al heb ik genoten van Chiang Mai; leuke mensen in het hostel, heerlijk eten op straat, leuke markten, gave dingen gedaan en relaxte sfeer met lekker weer. Maar nu is het weer tijd voor zee, strand en visjes!