Schildpadden en haaien, de tweede en derde ronde!

14 september 2013 - Kapas Island, Maleisië

Op onze tweede duikdag rond Sipadan hebben weer tientallen schildpadden en iets minder haaien gezien. ze cruisten rustig langs ons, lagen te slapen of lagen te luieren. supermooi om tussen te zweven. onze volgende bestemming was pulau Kapas, een klein eiland voor de kust van terengganu en Marang.

Kapas heeft mooie strandjes, prima duikstekken (kan uiteraard lang niet tippen aan Sipadan, maar ok) en ook een goed eettentje. Ons resortding serveerde alleen non-vegetarisch westers eten voor een flinke prijs, en dat beviel ons niet. Dus sjokten we gewapend met zaklamp s avonds een bergje op en af om bij een lokale eettent te komen.

Maar goed, de derde rond haaien en schildpadden dus. We hadden niet verwacht ook maar een van deze dieren tegen te komen. Op ee eerste middag op Kapas hebben we zo waar haaien gezien. Blijkbaar hadden de zwartstiprifhaaien (black tip reef sharks) een romantische bui want ze lieten zich veel zien, waarschijnlijk voerden ze een paringsritueel uit. Heel veel viel er niet te zien, alleen kwam er regelmatig op zn Jaws een haaienvin boven water steken. We hebben geprobeerd in hun richting te snorkelen, maar met een waterdiepte van 30 cm en zicht van 1meter werd het toch te llastig om onderwater iets te zien. Wel gaaf was dat er een haaitje op 2a3 m afstand langs me zwom! Klinkt stoerder dan het was aangezien in veilig op een grote steen stond, haha..

Die avond hebben we baby schildpadjes mogen loslaten! Deze dieren hebben ze in een sanctuary uit hun ei laten komen en nu ze een paar weken oud waren mochten ze de zee in. M. en ik waren beiden een van de 4 gelukkigen die een emmer water met schildpadjes mocht omkieperen. Wow.. daarna gingen de beestjes alle kanten uit en hebben we ze met zaklampen de goede kant op proberen ten. Van de 100 zal er waarschijnlijk maar 1 overleven.. en toch was het een bizar mooie verrassing (dit was de enige uitzetting van het jaar hier) om al die beestje door het zand te zien ploeteren en dan wegzwemmen..

Inmiddels zijn we in kota Bharu aangekomen en gaan we morgen de jungle in..

1. Anneke:
    15 september 2013
    Hey Anne en Margo
    wat leuk dat van die schildpadjes, wel sneu dat er zo weinig van overleven.
    Nou het klinkt wel stoer hoor dat verhaal over haaien! ik krijg er de kriebels van.
    Meiden, nog veel plezier met jullie avontuur en tot het volgende verslag.
    leafs Anneke.
  2. Jorieke:
    19 september 2013
    Klinkt leuk! Wij zijn nu ook lekker op vakantie in het buitenland (=Nederland). Verhuizing was geslaagd.
    Veel plezier daar nog!

liefs, Jorieke