Warp speed keer 3!

7 september 2013 - Semporna, Maleisië

Het tempo hier ligt lekker laag en daar wennen we snel aan. Treinen sukkelen door de jungle, bussen boemelen met 40/50 km/u over de wegen en de mensen sloffen door de straten/winkels/restaurants. Na een uur of 5 busboemelen waren we bij Kinabatangan River.

We verwachtten hier een kalm tochtje om de dieren niet af te schrikken maar tijdens de ' rivercruise'  ging de gids voluit op warp speed en scheurde over de rivier, net als de andere bootjes. Dit ter vermaak van een orang oetang die hoog in een boom lekker zat te eten. Of het de olifanten en krokodillen heeft afgeschrikt weet ik niet, we hebben wel makaken en proboscis aapjes gezien.

Inmiddels zitten we in Semporna en hebben 2 van de 3 duikdagen er al op zitten. Gisteren zijn we met een boot van de duikshop naar het eiland Mataking geweest om daar 3 duiken te maken. Het bootje (open bootje, 2x 115pk motor aan boord) ging op double warp speed zo snel dat opstaan tijdens de overtocht niet zo handig was. Supermooie duiken gemaakt; zeeschilpadden gezien en heel veel mooie visjes en koralen.

Vandaag mochten we zo waar als verrassing naar Sipadan! Sipadan is een van de mooiste duikplekken van de wereld, en per dag worden er maar 120 duikers toegelaten. Voor elke gast moet een 'permit'  aangevraagd worden en er is standaard meer vraag dan aanbod. Het was zelfs maar de vraag of we een duikschool konden vinden die nog permits had voor deze week. Uiteindelijk hadden we deze gevonden en nu mogen we zelfs 2 dagen!

De boot naar Sipadan gaat op driemaal warp speed met zijn 2 200pk buitenboordmotoren op een open boot van een meter of 12-15 en 8 man aan boord. Praten is onmogelijk tijdens de overtocht en alles wat los zit waait weg. Regen doet een beetje zeer. Maar goed, Sipadan is een prachtig klein bounty-eilandje, en de onderwaterwereld is fantastisch! We hebben tientallen zeeschildpadden gezien, een aantal haaien (white-tip-sharks en grey-reefsharks) en nog veeel meer prachtige koralen en visjes. We zijn er nog helemaal van ondersteboven en morgen mogen we al weer..

Nu eerst lekker dromen van het zweven door onderwaterwonderland..

Liefs!

1. Jan W.:
    7 september 2013
    Leuk Anne, ik hoorde van Klaas dat je op reis bent. En reisverhalen lezen is altijd leuk, dus ik ben erbij!
    Geniet ervan!
  2. Evelien:
    7 september 2013
    Hè zus, wat een leuke verslagen zeg. Het, klinkt echt fantastisch wat jullie allemaal aan het doen zijn. Helaas word het weer hier regenachtig. ik ben benieuwd wat jullie volgende avonturen zullen zijn. Tut
  3. Klaas:
    Ha grutte zus,

Wat leuk om je reisverhalen te lezen! Geniet van elke seconde, voor je het weet sta je hier weer in de regen!

Enjoy,

Groeten, Klaas
  4. Anneke:
    Hey froulju
    Leuk om it te folgje, jim avonturen!
    Prachtig wat jim beleefe!
    leafs, Anneke
  5. Jorieke:
    8 september 2013
    Klinkt allemaal super! Beetje jaloers... : )
  6. Astrid:
    9 september 2013
    Hey Anne, leuk om te lezen over jullie reiservaringen! Gaaf, hoor! Een hele andere wereld daar vergeleken met hier... Enjoy! Groetjes, ook aan Marjo, Astrid
  7. Christien en Joost:
    14 september 2013